Expert nodig?

Er komt best een hoop bij kijken bij zo'n website. Zie je door de bomen het bos niet meer? Gelukkig hebben wij verstand van zaken en kunnen we je door dat bos leiden ;-)

We'll support you :-)

Zoekmachine vriendelijke website

Wat is zoekmachine optimalisatie
Zoekwoorden onderzoek
Domeinnaam
Metagegevens
Content
Hyperlinks & navigatie

 

Alias & permalinks
Filmpjes
Afbeeldingen
Organische versus betaalde zoekresultaten
Optimalisatie advies & ondersteuning

Wat is zoekmachine optimalisatie (SEO)

Door te weten wat Google wil en waar Google naar kijkt, kun je een website optimaliseren voor de zoekmachine. Er zijn allerlei trucjes om te zorgen dat Google begrijpt waar jouw website over gaat en wanneer deze dus getoond moet worden in de zoekresultaten.

Google wil het beste bieden aan zijn bezoekers

Google wil het allerbeste voor zijn bezoekers en stelt daar hoge eisen aan. Een website online zetten is niet meer voldoende om gevonden te worden aangezien er zo veel websites zijn die over vergelijkbare onderwerpen gaan. Je moet Google exact laten weten wie je bent en wat je te melden hebt.

Google meet aan het klik-gedrag van zijn bezoekers of jouw site relevant is, bijvoorbeeld: 

  • Hoe lang blijven ze op je website?
  • Klikken ze door naar andere pagina's
  • Komen ze vaker terug?
  • Reageren ze op je blogs, laten ze berichten achter?
  • Kopen ze iets (webwinkel)?

Hieruit trekt Google conclusies of ze hun zoeker de juiste website hebben voorgeschoteld of niet. Als mensen op een link in Google klikken, op jouw site komen en vervolgens gelijk weer wegklikken, was het blijkbaar niet wat ze zochten of voelden ze zich niet prettig op jouw website. Dat is dan een reden voor Google om een vergelijkbare website die beter scoort hoger in de zoekresultaten te plaatsen.

Zoekwoorden onderzoek

De eerste stap is het bepalen van de belangrijke zoekwoorden. Welke zoekwoorden zijn typerend voor jouw website? Vervolgens is het belangrijk om te onderzoeken of er ook wel op die specifieke woorden wordt gezocht in de zoekmachine of dat je beter een vergelijkbaar woord kunt kiezen. Google houdt bij welke zoekwoorden vaak worden gebruikt en heeft tools om dit te onderzoeken. Je kunt enkele woorden gebruiken maar ook zinsdelen of zinnen. Zo'n 70% van de Googelaars zoekt niet met een enkel woord maar zinnen van vier of meer woorden. 

In een zoekwoorden onderzoek breng je dus in kaart welke woorden en zinnen/zinsdelen belangrijk zijn voor jouw website. Vervolgens ga je deze zoekwoorden gebruiken op relevante plaatsen in je website.

Word niet je eigen concurrent

Gebruik niet steeds dezelfde zoekwoorden op elke pagina. Daarmee ga je namelijk jezelf beconcurreren. Je dient dus een strategie uit te zetten, welke zoekwoorden je op welke pagina gaat gebruiken.

Domeinnaam

De domeinnaam / url van je website is een goede plaats om je belangrijkste zoekwoord in te verwerken. Wanneer je een bedrijfsnaam als domeinnaam gebruikt die niet uitdrukt waar de website over gaat, kun je er ook voor kiezen om landingspages te maken met eigen domeinnamen waarin je wel belangrijke zoekwoorden gebruikt. Via deze mini-websites leidt je de bezoekers dan weer terug naar je eigen website.

Meta gegevens

In de code van de website worden meta gegevens opgenomen. Dit zijn gegevens die Google kan gebruiken.

Meta title

Als je naar de zoekresultaten kijkt in Google, dan is de blauwe zin de meta title. Deze kun je zelf aanmaken en aan je pagina toevoegen. Bepaal per pagina je belangrijkste zoekwoord en verwerk deze in de meta title.

Meta description

De metadescription is de kleine tekst onder de metatitle. Je kunt het zien als een introductie over de pagina waar de link naar toe leidt. Deze tekst dient duidelijk te zijn en uitnodigend om op de link te klikken.

Meta Keywords

Je belangrijkste zoekwoorden zijn je meta keywords. Je bepaalt per pagina de belangrijkste zoekwoorden en daarbij zorg je ervoor dat je niet op meerdere pagina's dezelfde keywords gebruikt. Vul maximaal 3 keywords in.

Wel of niet indexeren door Google

Je kunt bepalen of een pagina geïndexeerd moet worden of niet. Van sommige pagina's wil je misschien helemaal niet dat Google ze meeneemt in de zoekresultaten omdat ze geen hoogwaardige inhoud hebben en niets bijdragen aan de optimalisatie van je site. Ze kunnen dan zelfs de resultaten omlaag trekken die je met andere pagina's hebt behaald.

Tag generator

Er zijn verschillende tools op internet te vinden waarmee je makkelijk je meta description en metatitle kunt genereren. Zo kun je zien of ze niet te lang zijn en hoe het eruit komt te zien in Google. Een voorbeeld is: https://www.360ecommerce.nl/meta-tag-generator/

Content

Je content is het belangrijkste. Google ziet graag rijke content. Goede teksten, filmpjes (liefst via YouTube), afbeeldingen. Wanneer je zoekwoorden te overmatig gebruikt in je teksten kan Google dit gaan zien als spam. De gouden regel is dat je teksten schrijft en content genereert voor je doelgroep en niet voor zoekmachines. Uiteindelijk bepaalt het gedrag van de bezoeker op jouw site of zoekmachines het een relevante site vinden voor in hun zoekresultaten.

Zie ook Content is king

Hyperlinks & navigatie

je hebt interne en externe links. Interne links verwijzen naar content binnen je eigen site. Externe links naar andere websites. Daarnaast heb je ook nog de links van buitenaf die relevant zijn.

Interne links

Interne links zijn links in de tekst, sidebar en footer van de site. Ze verwijzen naar andere pagina's op je site. Google ziet deze links en maakt daardoor koppelingen. Je krijgt een web van linkjes in je site en pagina's die naar elkaar doorverwijzen. Wanneer je dus in een tekst iets noemt waar je een pagina over hebt geschreven, dan kun je daar een linkje bij plaatsen. het is belangrijk om dat linkje niet "klik hier" te noemen. Dat is immers niet iets waar je op wilt worden gevonden. Geef in de link de belangrijke zoekwoorden mee en vertel in de tekst van het linkje waar het heen verwijst. Vul van een link ook het title attribuut in. Ook daarin zet je het belangrijke zoekwoord. 

Externe links

Externe links verwijzen naar andere websites. Deze websites dienen vooral relevant te zijn voor jouw website zodat ze iets toevoegen aan de informatie op je site. 

Links van buitenaf

Als andere sites naar jou verwijzen, is dit gunstig voor je zoekresultaten. Je zou het kunnen zien als een referentie, een doorverwijzing. Google vindt dit belangrijk. Als er veel websites naar jou verwijzen, heb je waarschijnlijk interessante informatie te bieden. Wat wel belangrijk is, de verwijzingen moeten van relevante websites komen! Dus de "linkbuiding farms" of SEO "experts" die je belagen met de vraag of je links wilt ruilen en jouw link vervolgens wordt geplaatst op een voor jou totaal niet relevante website kun je links laten liggen ;-)

Alias en permalinks

In Joomla heet het een alias en in Wordpress een permalink. Het is het stukje in de url wat de betreffende pagina aan duidt. Het is handig om in je domeinnaam je belangrijkste zoekwoord te vermelden. Maar ook dit deel van de url kun je dus bepalen. Wanneer je niet zelf iets kiest, wordt in beide systemen de paginatitel als alias opgeslagen. Maar je kunt dit dus zelf aanpassen en hier weer een zoekwoord in verwerken dat relevant is voor de pagina.

Filmpjes

Google is eigenaar van YouTube dus Google is gek op YouTube filmpjes op je site. Daarnaast is YouTube zelf ook een zoekmachine waar heel veel gebruik van wordt gemaakt. Kies bewust de titel van je filmpjes en je raad het al... zet er relevante zoekwoorden in!

Afbeeldingen

Een zoekmachine kan nog geen afbeeldingen bekijken. Je zult dus moeten helpen om duidelijk te maken wat er op een afbeelding staat of waar een afbeelding over gaat. Ook voor blinden en slechtzienden is dit prettig. Wanneer zij dan de site laten voorlezen, wordt de bij het plaatje horende tekst voorgelezen. Bij een afbeelding kun je een alt-attribuut en een title-attribuut invullen en je zoekwoorden verwerken. 

Organische versus betaalde zoekresultaten

Als laatste wil ik nog het verschil noemen tussen de organische en de betaalde zoekresultaten. Je kunt met Google Adwords campagnes opzetten waar je advertenties maakt die in Google worden getoond. Andere zoekmachines hebben vergelijkbare systemen. Je bepaalt dan de zoekwoorden waarbij je de advertentie wilt laten zien en afhankelijk van het "bod" wat je hiervoor doet en van de concurrentie die je met dit zoekwoord hebt, wordt je advertentie getoond. Je betaalt dan voor iedere klik die op de advertentie wordt gedaan.

In de optimalisatie van een website met onderdelen zoals hierboven beschreven, maak je een site vindbaar in de organische zoekresultaten. Dit kost tijd en kennis maar je hoeft de zoekmachine hier dus niet voor te betalen.

Wij adviseren je graag of ondersteunen je bij de zoekmachine optimalisatie van jouw site

Voor advies over de optimalisatie van jouw site, reeds bestaand of nieuw te bouwen, kun je contact met ons opnemen. We helpen je graag verder :-) 

Terug naar het overzicht